Tuesday, June 26, 2012

How-Tos: Menyukat bahan


Betapa pentingnya mengukur bahan baking?
Jawapan: Sangat penting. Baking, semuanya haruslah tepat. Kekurangan atau terlebih bahan akan memberi kesan kepada doh/masakan.
Untuk siri How-Tos..Kita mulakan dengan bagaimana menyukat bahan-bahan dan kepentingan nya.
Jenis-jenis alat Menyukat

1) Measuring Spoons - mereka biasanya datang dalam set 4-8, dengan saiz antara dari sudu teh 1/8 untuk 1 sudu teh




2) Dry Measuring cups –  biasanya dalam set ¼ cup, 1/3 cup, ½ cup, 1 cup

3) Liquid Measuring Cups



Menyukat Bahan Kering
Amnya bagi bahan-bahan kering seperti tepung, baking soda, serbuk koko dan sebagainya,  mencedok bahan sehingga mereka membentuk satu timbunan di atas sudu. Jangan mengetuk, tekan atau goncang. Paraskan atau ratakan  dengan sesuatu yang lurus cth. spatula atau belakang pisau.

Menyukat Gula Icing
Gula aising biasanya perlu diayak untuk membuang ketulan di dalamnya.

Menyukat Bahan Cecair
Tuangkan bahan anda ke dalam cawan penyukat, bengkokkan jadi mata anda mengenai tahap dengan markah pengukuran. Ini adalah untuk mengelakkan ralat paralaks apabila membaca kuantiti bahan-bahan anda.

Menyukat Bahan likatMadu, molases, sirap emas boleh menjadi sukar untuk mencurahkan selepas anda telah diukur mereka. Salah satu cara ialah kot ringan dalam cawan penyukat dengan semburan minyak atau masak terlebih dahulu. Ini akan membolehkan bahan-bahan untuk luncur keluarkan mudah.

Measuring Butter
Mentega datang dalam kayu dan secara amnya, setiap batang mentega sama dengan 8 sudu atau setengah cawan.Jika menggunakan cawan penyukat, sudu mentega (menganggap mentega lembut sedikit) ke dalam cawan penyukat dan membungkus ringan dengan menekan perlahan dengan sudu atau spatula untuk mengeluarkan sebarang lubang udara

No comments:

Post a Comment